donderdag 19 maart 2015

Dag 13: donderdag 19 maart Florida City - The Keys

Vanmorgen liep de wekker om 7u15 af. Na het ontbijt checkte we uit en rond 8u15 ging het weer richting de Everglades. Het eerste gedeelte van het park hadden we gisteren links laten liggen. Dus dat gingen we deze voormiddag doen. Onze eerste stop was bij Royal Palm. Hier waren 2 korte wandelingen. De eerste wandeling was de Anhinga Trail. Een anhinga is bij ons een aalscholver. Voor degenen die dat ook niet kennen: een vogel. Langs deze trail zou je normaal heel wat wilde dieren moeten zien. Het was al meteen prijs met aalscholvers, reigers, een specht en een heleboel vissen. Niet veel verder lag ook onze eerste alligator te wachten. Die werd al snel opgevolgd door een 2e, een 3e, enfin we zagen er al heel wat. De ene al groter dan de andere. Straf dat ze eigenlijk maar 2 meter verderop in het water liggen. De wandeling was grotendeels over een houten pad boven het water, waardoor je de alligators goed zag. Op de terugweg kwamen we heel wat Amerikaanse middelbare schoolstudenten tegen. Gelukkig waren we deze grote drukte voor geweest.
Er was ook nog een tweede trail. Deze gingen door een dicht mangrovebos. Een totaal andere omgeving dan de vorige wandeling. Straf eigenlijk dat de 2 wandeling maar op enkele tientallen meters van elkaar vertrekken maar toch in een compleet andere omgeving zijn.
Daarna gingen we nog naar een volgende stopplaats met een kort houten wandelpad. Hier ontmoetten we 2 koppels uit Oostenrijk die rondtrokken met Harleys. We zagen hier oa 2 uilen, een aantal roofvogels en witte ibissen. Na de nodige foto's besloten we om terug naar de uitgang van het park te rijden. Het was ondertussen al bijna 12u dus gingen we eerst nog iets eten bij een Subway in Florida City. Daarna ging het richting de Keys. Dit is een archipel van meer dan 1700 eilandjes, keys genaamd. De bekendste zijn Key Biscane, Key Largo en Key West. Alle bewoonde Keys zijn met elkaar en het vasteland verbonden via de Overseas Highway. We slapen er de volgende 3 nachten ongeveer in het midden van archipel op Conch Key.
Het eerste eiland dat we tegenkwamen was Key Largo. We gingen naar het John Pennekamp State Park. Hier kan je, zoals bijna overal op de Keys, zwemmen, snorkelen en boottochten doen. Wij hielden het enkel bij wat zwemmen. De boottochten voor het snorkelen waren volzet en snorkelen aan de strandjes was niet interessant omdat er enkel maar wat kleine visjes zitten vertelden ze ons. Als je echt mooie vissen wil zien moet je met een boot mee naar een van de koraalriffen. We maakten ook nog een korte wandeling door een dicht bos waar we heel veel kleine hagedissen alle kanten zagen uitschieten.
Rond 16u15 zijn we dan maar naar ons motel voor de komende drie dagen gereden. Dat was nog een uurtje rijden en we waren al behoorlijk moe. Rond 17u20 kwamen aan bij het hotel. Dit is echt een gezellig klein motelletje op 1 van de kleine eilandjes van de Keys: Conch Key. Het ligt vlak aan het water. De eigenaars zijn heel vriendelijke mensen. We kregen een rondleiding van de vrouw. Achter het motel is er een klein dok waar de pelikanen en aalscholvers op de palen boven het water zitten te zonnen.We hebben ook een zwembad. Daar ben ik vanavond nog ingedoken.
Onze kamer was ook weer dik in orde. Rond 18u15 gingen we eten in een restaurantje niet ver van ons hotel. Ik at ribbetjes en Vinnie een (halve) hamburger. Wat zijn de ribbetjes in Amerika toch lekker. Het vlees valt hier gewoon van het been.
Iets voor 20u waren we terug aan ons hotel. Ze hebben hier ook wasmachines en droogkasten. Het werd hoogdringend tijd dat we eens konden wassen. Onze koffers begonnen toch akelig leeg te geraken. Twee machines vol T-shirts en ondergoed, daarna 1x de droogkast en klaar was kees. Tijdens het wassen ben ik een tijdje gaan zwemmen. Het was al donker en je ziet hier heel veel sterren aan hemel. Ik lag in het zwembad en dacht in mezelf: dit moet zo ongeveer het paradijs zijn.
Het is al weer bijna 23u30 en ik ben de blog nog aan het typen en Vinnie is was aan het plooien. Dat hebben we dus mooi geregeld. Voila dat was het weer voor vandaag. Morgen gaan we naar Key West, waar oa het huis van Ernest Hemingway te zien is. Vinnie heeft ook nog met een aantal van onze buren gebabbeld. Dat zijn mensen die hier komen overwinteren. Ze hebben enkele goede tips gegeven voor te snorkelen, te jetskiƫn en dolfijnen te zien.