zaterdag 21 maart 2015

Dag 15: zaterdag 21 maart The Keys

Vandaag liep de wekker af om 7u. De zonsopgang vanop het terras van onze kamer was prachtig.

We stonden zo vroeg op omdat we om 8u30 bij Starfish Snorkeling moesten zijn en we wilden ook nog ontbijten. Na een licht ontbijt kwamen we rond 8u20 aan bij de Starfish. Ik denk dat ik onderweg nog een dolfijn gezien heb, of tenminste toch een rugvin. Om 9u vertrokken we dan met 18 mensen + Kendel de kapitein en scheepsjongen Travis aan boord van de catamaran. Deze 2 frisse 40'ers waren plezante mannen. Het traditionele veiligheidspraatje deden ze met de nodige grapjes. We waren snel aan het Sombrero rif waar we de oceaan in mochten om te snorkelen. We waren niet de enige aangezien er op de Keys verschillende snorkelorganisatie zijn. Maar het was er ook niet overdreven druk. Het was in ieder geval weer de moeite. We zagen veel vissen van alle maten en soorten. Ze waren misschien niet zo kleurrijk als in de Bahamas maar wel groter.  Na bijna 2 uur snorkelen vertrokken we weer richting de haven. De kapitein wou op de terugweg nog proberen om zeeschildpadden en dolfijnen te spotten. We zagen 1 schildpad maar helaas geen dolfijnen. Maar aan de Golf van Mexico zouden we ook nog kans hebben om eventueel dolfijnen te zien. Rond 12u meerden we terug aan. Ook deze snorkelervaring was een grote meevaller. Helaas hebben we enkel een paar foto's op onze gsm's. We durfden onze camera's niet mee op de boot te nemen. Achteraf hebben we wel nog de pratende papegaai bij de balie van het snorkelen op foto vastgelegd. We gaven de 2 toffe mannen nog 10$ tip en gingen daarna terug naar ons hotel voor een douche om het zeewater van ons af te spoelen.
We stopten onderweg ook nog bij het Turtle Hospital. Hier worden gewonden en zieke schildpadden verzorgd en na een revalidatie terug vrijgelaten. Ze doen er begeleide toeren die meehelpen om het werk te financieren. Dit leek ons wel een mooi initiatief en we reserveerden de toer van 15u.
Na een deugddoende douche gingen we eerst een broodje eten bij de Subway want we rammelden van de honger. Het was dan ook al van het ontbijt om 7u30 geleden dat we gegeten hadden en het was ondertussen al bijna 14u. Rond 14u40 waren dan bij het turtle hospital en om 15u begon de toer. We kregen eerst een filmpje met uitleg over de 5 soorten schilpadden die in de oceaan rond de Keys voorkomen, de problemen waardoor ze hier belanden en de oorzaken ervan. Daarna mochten we ook effectief de schilpadden zien. Ze hadden er 84 op dit moment. Niet alle dieren kunnen terug in het wild vrijgelaten worden omdat sommigen te hard verminkt zijn om zich te behelpen in de oceaan. De toer duurde 1,5 uur en was heel interessant. Dit was inderdaad een heel mooi initiatief. Ik kocht nog een souvenirtje voor het thuisfront ook omdat je daarmee het hospitaal nog extra steunt.
Het was ondertussen al bijna 17u. We reden eerst nog even langs de winkel voor drinken en wat koeken voor de komende dagen. Daarna gingen we nog naar een openbaar strand. De meeste stranden op de Keys zijn mangrovestranden. Er waren hier amper mensen. We raakten aan de praat met een koppel uit Vermont (een staat helemaal in het noorden van de oostkust). Ze waren op het strand met hun Duitse herder aan het spelen. De hond beleefde er duidelijk plezier in om achter het balletje aan te hollen. Er kwamen nog meer mensen met honden die zich volop uitleefden op het strand. Na een halfuurtje hadden we het wel gezien. We gingen terug naar ons hotel om even te luieren. Vinnie deed dit in een hangmat aan het water. Paradijselijk! Of had ik dat al gezegd?
Voor het avondeten zijn we terug naar ons vaste restaurantje gereden waar we weer lekker gegeten hebben. Rond 20u30 waren we dan terug in ons hotel. Het is nu bijna 22u30.
Morgen verlaten we met spijt in ons hart ons paradijselijk plekje. We zouden hier nog zoveel kunnen doen: jetskiƫn, dolfijnen spotten, ... Maar we moeten helaas verder. Morgen gaan we terug naar de Everglades. Echter wel een andere kant. 's Avonds slapen we dan in Everglades City een kleine stadje vlakbij, jullie raden het al: de Everglades.