dinsdag 24 maart 2015

Dag 18: dinsdag 24 maart Fort Myers - Tarpon Springs

De wekker liep vanmorgen om 7u30 af. We deden het kalm aan want ik wou om 9u bellen naar een bedrijfje dat boottochten om dolfijnen te spotten aanbiedt. Dat is gevestigd in de stad Clearwater aan de Golf van Mexico. Bleek onze telefoon op de kamer niet te werken en aan de receptie konden we niet bellen. Toen we terug op de kamer kwamen waren ze die net aan het poetsen. Ik mocht met de gsm van het Spaanstalige kamermeisje bellen. Vriendelijk. Bleek ook nog dat het niet nodig was geweest om te bellen want je kan pas de dag zelf om 9u reserveren. Enfin dan maar op pad. Vandaag stonden Sanibel Island en Captiva Island op het programma. 2 eilanden voor de kust bij Fort Myers met mooie stranden geroemd voor de schelpen die je er kan vinden. Maar eerst gingen we nog naar de winkel voor de picknick voor deze middag.
Om de eilanden te bereiken moet je een tolbrug over. Rond 9u30 reden we de brug naar Sanibel Island op. Het was al meteen file. Blijkbaar waren er wel meer mensen van plan om vandaag naar het strand te gaan. Echt stilstaan was het niet maar het ging wel heel traag vooruit. We besloten om helemaal door te rijden naar Captiva Island. Gaandeweg werd het minder druk en rond 10u30 kwamen aan de parking voor het laatste strand aan. Verder kon je niet meer doorrijden. De kleine parking stond al vol dus we parkeerden maar bij een hotel een beetje verder. Misschien mocht dit wel niet, maar daar waren nog vrije parkeerplaatsen en we waren toch niet van plan uren op het strand te blijven. Het was voor de tweede dag op rij vrij bewolkt. Niet dat het daardoor echt minder warm was. Toen we op het strand aankwamen had ik een gevoel dat ik bijna bij elk strand heb: tja niet veel anders dan het strand van Blankenberge. Dus na 20 minuten hadden we het wel weer gezien en gingen we terug naar de auto. In meer stranden hadden we echt geen zin dan maar naar onze slaapplaats, Tarpon Springs, voor vanavond zeiden we. Misschien dat we onderweg nog wel iets tegenkwamen wat de moeite was. Dat bleek al snel het geval te zijn. We kwamen op Sanibel Island voorbij het JN 'Ding' Darling National Wildlife Refuge. Als we hier eens even zouden stoppen. Met weinig verwachtingen gingen we het visitor center binnen. Een ranger vertelde ons dat je er voor 5$ met de auto een weg van 4 mijl door het park mag doen. En je mag er overal stoppen waar je maar wil. '4 mijl dat hebben we zo gedaan' dachten we. Rond 13u reden we de weg op en we stopten al meteen. Aan beide kanten van de weg was er water en mangroven. Dit is een ideale plek om vooral vogels te spotten. We zagen reigers, aalscholvers, pelikanen, visarenden, ... In het water aan de kant zagen we naast een heleboel vissen ook krabben waaronder ook de speciale degenkrab (in het Engels horseshoecrab). Die hadden we nog nooit in het wild gezien. Dit zijn een van oudste dieren die op onze aarde voorkomen. Levende fossielen eigenlijk. Heel speciaal en we zagen er veel. Blijkbaar was het paartijd van deze beestjes en leggen ze hun eitjes in het zand dicht tegen de oever.
Rond 13u30 werd het tijd voor de picknick. We zetten ons op een bankje in de schaduw langs het water. Waar we natuurlijk niet bij stilgestaan hadden waren die kleine irritante vliegjes of no-see-ums zoals ze ze hier noemen waar Vinnie het gisteren ook al over had. Mij beten ze ook maar vooral Vinnie kreeg weer de volle lading. Snel eten dus en verder. We stopten nog meerdere keren en rond 15u waren we aan het eind van de 4 mijl lange weg. Bijna 2 uur dus over 4 mijl. Op het einde kregen we ook nog een paar wasberen te zien. Die waren helaas wel te snel voor de foto.
Het was volgens de gps nog een 3-tal uren rijden tot Tarpon Springs waar we de volgende 2 nachten in een Quality Inn slapen. We tanken onze Camaro nog eens volg en zetten koers naar Tarpon Springs. Over de weg er naartoe valt niet veel te vertellen. Enkel dat we over de Sunshine Skyway Bridge naar Sint Petersburg (daar hebben ze er hier ook 1 van) reden. Een heel indrukwekkende brug. Zowel van ver als op het moment dat je er zelf naar boven rijdt. Iets voor 19u kwamen bij ons hotel. We dropten onze koffers op de kamer en verfristen ons een beetje. We hadden honger en bij het inchecken hadden ze ons een Italiaans restaurant in de buurt aan geraden. Toen we de parking opreden stonden er veel auto's. We vreesden al dat we een tijdje moesten wachten. Toen we binnengingen bleek er echter een soort van gepensioneerdendisco, inclusief foute dj, aan de gang te zijn. We hebben dus zitten eten tussen het helse kabaal van de disco en de dansende ouden van dagen. Onze pizza en pasta waren wel heel lekker maar man man wat wilden we hier vlug terug weg. Een zekere Ron die jarig was kreeg nog een lapdance (wel zedig maar toch) van de dame van de discobar. Dit waren echt 'In de gloria'-taferelen. We hebben toch goed gelachen maar waren ook blij dat we weer buiten waren. Rond 20u45 waren we terug op onze hotelkamer. Het is ondertussen alweer 22u45. Eerst nog even douchen en dan maffen. De foto's zullen voor morgen zijn.
Morgen gaan we naar Crystal River waar we hopelijk weer zeekoeien zullen zien. Je zou er zelfs met deze dieren kunnen zwemmen.