zondag 22 maart 2015

Dag 16: zondag 22 maart Keys - Everglades City

Na het ontbijt verlieten we deze morgen met spijt in het hart ons hotelletje in de Keys. We stopten nog bij een sportwinkel waar ze een replica hebben van de boot van Ernest Hemingway. Na een paar foto's gingen we naar Robbies Marina. Hier kan je boottochten doen maar er is ook een soort marktje. Je kan er ook een emmertje met sardienen kopen en in het haventje mag je dan de gigantische vissen, tarpons genaamd, voeren. Als de pelikanen er niet mee weg zijn tenminste. Ik had nog nooit van een tarpon gehoord maar het waren heel grote vissen. Ze kunnen blijkbaar 2,5 meter groot worden en tot 90 kg wegen vertelt Google mij net. We hebben foto's en filmpjes van het voeren van de tarpons. Vinnie heeft zelfs een foto van een hand die helemaal in de bek van zo'n vis zit. Indrukwekkend!

Rond 11u30 vertrokken we dan terug richting het vaste land. Net voor we de Keys zouden verlaten was er echter een ongeval gebeurd. Gelukkig stonden we maar een kwartiertje stil. Daarna ging de tocht verder naar het noordelijke gedeelte van de Everglades: Shark Valley. Rond 14u kwamen we aan bij het Visitor Center. We hadden vanmorgen broodjes meegenomen in het winkeltje van ons hotel en die hebben we hier opgegeten. Toevallig begon er net op die plek een toelichting door een ranger. Hij praatte oa over de Florida panter en pythons die sinds de jaren 70 voorkomen in de Everglades. Ze werden er vrijgelaten door mensen die ze beu waren omdat ze te groot geworden waren. Het warme weer in Florida was ideaal voor de slangen en ondertussen zijn ze een vaste bewoner van het park geworden. Aangezien het een uitheemse soort is brengt dat ook de nodige problemen met zich mee. Enkele kleinere zoogdier-, amfibie- en reptielensoorten zijn al volledig verdwenen in de Everglades door de slangen. De ranger vertelde dat er echter 400 uitheemse dieren en planten voorkomen in de Everglades. Dus de slangen zijn niet het enige probleem. Maar de media stelt de pythons voor als het enige grote probleem van het park. De slangen vangen is ook bijna onbegonnen werk want ze zijn te groot, te gevaarlijk en te goed gecamoufleerd. Daarom proberen ze het maar onder controle te houden en er zoveel mogelijk te vangen. Rond 14u30 reden we dan naar de Loop Road. Deze onverharde weg gaat recht door de Everglades. Je zou hier veel alligators en andere dieren kunnen zien. Het was ondertussen ook weer 88 graden Fahrenheit of 31°C. En met de vochtigheid hier is dat moordend (met lichte zin voor overdrijving). Dat moeten de dieren ook gedacht hebben want we zagen niet echt veel. Heel wat alligators maar voor de rest enkel een paar reigers, ibissen, kraaien en roofvogels. Om 17u reden we terug de US 41 of de Tamiami Trail, de oude weg van Miami naar Tampa die door de Everglades loopt, op. We gingen nog naar het Oasis Visitor Center dat al gesloten was. Ook hier lagen weer een tiental alligators te zonnen. We zagen langs de weg ook nog een vreemd soort schildpad.
We reden verder naar Everglades City waar we overnachten in het Ivey House hotel. Everglades City is echt een klein stadje waar vooral organisaties zitten die kano- en airboattochten aanbieden. Maar wel gezellig. Na het inchecken gingen we eten in een restaurantje vlakbij ons hotel. We zitten nu in de gemeenschappelijke living van ons hotel. Vinnie is wat aan het lezen en muziek aan het luisteren en ik werk de blog verder bij. We zitten hier niet alleen. We zijn wel veruit de jongsten want de rest zijn allemaal gepensioneerde Amerikanen die hier van de zon komen genieten. Zij kijken nu naar de play-offs van het college basketbal. Voila dat was het weer voor vandaag. Het is bijna 22u. Morgen doen we een begeleide kajaktocht en rijden we verder naar Fort Myers aan de Golf van Mexico.

Gereden afstand: 172 mijl/275 km

Groeten,
Jeroen

1. Hallo Jeroen en Vinnie, geniet nog van jullie laatste dagen en een goeie terugvlucht gewenst. Groetjes, André en Nelly